
Webinář: O regulaci AI
Evropská debata o regulaci umělé inteligence se v poslední době zaměřuje především na využití autorského práva jako nástroje k omezení trénování AI modelů. Tuto jednostrannou perspektivu otevře k přehodnocení online webinář „Wrong Question, Wrong Answer? Time to Rescope the Debate on AI Regulation“, který pořádá iniciativa Knowledge Rights 21. Uskuteční se 17. července 2025 od 15:00 CEST a jeho cílem je upozornit na to, že takto zúžený přístup může vést k neefektivnímu řešení, které přehlíží širší důsledky pro vědu, výzkum a společenský rozvoj.
Současná diskuse klade důraz zejména na vliv generativní AI na zábavní průmysl, přičemž opomíjí, že se jedná pouze o malou část celé oblasti využití umělé inteligence. Navrhovaná opatření proto mohou mít nechtěné vedlejší účinky i v oblastech, kde je využívání AI legitimní a veřejně prospěšné – například ve vědeckém výzkumu, který zpracovává rozsáhlá data nebo trénuje modely na otevřených informačních zdrojích.
Případné regulatorní změny mohou mít zásadní dopad také na evropskou snahu o rozvoj otevřené vědy, která staví na principech sdílení dat, opakovaného využití znalostí a volného přístupu k informacím. Jakožto přístup závislý na dostupnosti kvalitních dat a jejich legálním využívání je otevřená věda na právní a technické podmínky přístupu obzvlášť citlivá. Webinář tak může přispět k širší debatě o tom, jak navrhovat regulaci AI s ohledem na veřejný zájem, podporu výzkumu a dlouhodobou udržitelnost i konkurenceschopnost evropské společnosti.
Knowledge Rights 21 (KR21) je evropská iniciativa, která prosazuje změny v legislativě a praxi s cílem posílit právo všech lidí přistupovat k poznání a využívat jej ve prospěch výzkumu, vědy a společnosti jako celku. Tento přístup je zásadní pro inovace, vzdělávání i kulturní účast v dnešní digitální společnosti, kde jsou kvalitní informace a znalosti jedním z nejdůležitějších zdrojů a jejich volný přístup je podmínkou pro rozvoj a prosperitu.
KR21 se zasazuje o moderní právní rámec, který reflektuje potřeby současné vědy a vzdělávání. Upozorňuje, že právní překážky – například v oblasti autorského práva – mohou bránit využití dat a informací tam, kde by mohly přinášet veřejný užitek. To je klíčová úvaha i pro otevřenou vědu, která pro své fungování potřebuje jasná a přístupná pravidla pro práci s informacemi.
Více informací a registraci naleznete zde.
Aktualizováno dne 10 července, 2025